PLAN TYGODNIA
poniedziałek
KREACJA
czas w którym realizujemy prace plastyczne, stwarzamy obiekty różnymi technikami, czasem w poniedziałki mamy warsztaty kulinarne, czasem pracujemy nad rzeczami do bazy, zbieramy opał, po gospodarskie dbamy o wszystko
WTOREK
CIAŁO
CZAS dedykujemy wyjściom do biblioteki, w drodze powrotnej mamy podchody, tory przeszkód, skupiamy się na rozwoju tężyzny fizycznej, sprawach ciała, dobrej diety, czasem całą watahą biegniemy leśny maraton
ŚRODA
PODRÓŻE
wszelkie aktywności poza lasem, wędrówki po miasteczku, wyjazdy na wycieczki w różne miejsca… manufaktury, parki, galerie, poznawanie różnych zawodów lub w bazie podróże w świat fantazji, zmysłów, czucia, takie podróże na latającym dywanie, wizyty w wyobraźnię
CZWARTEK
EKSPRESJA
dzień ekspresji twórczej, muzykowania, tworzenia piosenek, zabaw rytmami, hukania, tupania, klaskania…
PIĄTEK
ŻYCIE
skupienie na życiu, wszystkim co żyje, pielęgnacji roślin, gromadzeniu zbiorów, dbaniu o zwierzęta, uczeniu się o ludziach ect…
W Echo mamy strefę wolną od pośpiechu, oraz nic nie musimy i wszystko możemy, więc literalnie plan dnia, tworzymy co dnia na bieżąco, w zależności od tego kiedy się zbierzemy i w jakich nastrojach, w jakim składzie, Tworzymy miejsce pod dziecko, dziecięce potrzeby, możliwości tych konkretnych dzieci, które w Echo bytują a nie chcemy dziecka wcielać, wpisywać w narzucone zadaniowo aktywności. co za tym idzie w zależności kiedy dziecko pojawi się w Echo, , wtedy będzie w porządku niektóre dzieci przyjeżdżają na 7.30 inne na 9.00 lub później na starcie dnia zazwyczaj jemy lub jest tzw praca własna czyli dziecko z nauczycielem jeden na jeden zajmują się konkretną rzeczą, lub pomiędzy dziećmi wywiązuje się spontaniczna zabawa, czasem ktoś potrzebuje przytulenia (niektórym było ciężko wstać lub nie chcieli się rozstać z rodzicami, teraz chcą się ukoić lub przeżyć żałobę do końca) czy zapasy Kolejny etap to (kiedy już zbierze się grupa) zasiadanie w Kręgu, gdzie każdy jest równy, gdzie wszyscy uczą się od wszystkich, gdzie umymy się nazywać emocje i potrzeby, mamy możliwość opowiadać sobie o swoich ważnych sprawach, jaki mam nastrój, czego potrzebuję, jak chce spędzić dzisiejszy dzień, co mam ochotę robić w ciągu dnia potem, często, praktycznie co dnia wybieramy się do lasu na wędrowanie, przeprawy przez wodę, wspinaczki czy skoki na lianach, czasem wybieramy konkretne miejsce by działać, tam też prócz możliwości drzemki,resetu pośród natury czy pikniku odbywa się praca własna, w przypadku szkolniaków nauka, albo ta zabawa, która ostatnio jest na topie wśród gromadynastępnie po powrocie do bazy czasem od razu jemy zupę, czasem jeszcze coś dokańczamy z wcześniej czasem między zupą a drugim daniem potrzebuję odpocząć lub się pobawić, czy poprzytulać po obiedzie mamy propozycje związane z hasłem dnia, są zadania, zabawy, lub hamak, antresola, leżaczki, co komu teraz potrzebne pod deser często jeszcze mamy rękodzieło lub piosenki niektóre dzieci idą do domów ok 14.00 niektóre 17.00plan jest elastycznie dostosowywany do nastrojów w grupie, do możliwości kadrowych, do potrzeb dzieci, do pogody